cPanel este cu siguranță cel mai popular panou de control folosit pentru serviciile de găzduirii web. Găzduirea unui site fără un panou de control poate fi o mare încercare pentru un utilizator fără prea multă experiență. John Nick Koston este dezvoltatorul acestui panou de control lansat pentru prima dată în decembrie 1997, acum 21 de ani. Din acel moment a cunoscut o creștere fulminantă. Fiind în continuă dezvoltare și îmbunătățire a putut ține piept în orice moment cerințelor de pe piață.

Panoul în forma actuală este unul extrem de atractiv și intuitiv, fiind în așa fel gândit și structurat ca orice utilizator, indiferent de gradul de pregătire, să poată realiza operațiile dorite. Un utilizator începător, va putea foarte ușor să își încarce fișiere în contul de găzduire web din File Manager sau să creeze o adresă de email. Tot așa, un utilizator avansat va putea să își adauge înregistrări noi în zona DNS sau va putea activa o extensie de PHP. cPanel îmbină perfect toate tipurile de operații, este interactiv și foarte simplu atât pentru utilizatori începători cât și pentru cei avansați.

Indiferent dacă ai sau nu ai un serviciu de gazduire web cu cPanel la Hosterion, indicațiile ce urmează a fi prezentate te vor ajuta cu siguranță. Vom parcurge pe scurt interfața cPanel și vom prezenta câteva trucuri care să îți facă viața de utilizator de cPanel mai ușoară.

1. Folosește o parolă cât mai complexă pentru cPanel

În cazul conturilor de cPanel pe care noi le alocăm clienților noștri, se generează întotdeauna o parolă complexă, mai exact, o parolă cu un număr mare de caractere (cel puți 8, recomandabil mai multe) și o mare varietate de caractere (litere mici, mari, numere, semne speciale). Dacă vei schimba această parola, îți recomandăm ca noua parolă să fie tot de complexitate mare. Alegând o parolă des întâlnită (sau de „dicționar”, cum se mai numește) ai toate șansele de compromitere a contului tău de găzduire. Trebuie să te gândești la contul de găzduire web ca la o casă unde ai acces cu o cheie. În cazul nostru cheia este parola și așa cum dacă vrem să ne știm casa în siguranță când suntem plecați o încuiem și ținem cheia în siguranța la fel procedăm și cu parola contului de găzduire web.

2. Utilizează căutare din cPanel

Deși poate părea un sfat banal, utilizarea acestei funcții te poate ajuta să salvezi timp prețios. cPanel nu este foarte complicat, dar pentru că îți oferă acces la un număr mare de funcții, este posibil ca, la un moment dat, să te pierzi printre opțiunile disponibile. Putem considera după ce am lucrat mai mult timp cu acest panou de control faptul că îi cunoaștem secretele și știm exact unde se află fiecare buton. Să nu uităm că interfața este customizabilă și putem așeza secțiunile disponibile de acolo după bunul plac. Un update la nivelul cPanel-ului poate  adăuga o secțiunea nouă și atunci cea pe care noi o căutam  s-a mutat. Făcând din utilizarea funcției de căutare o obișnuință vom putea deveni mult mai operativi.

3. Softaculous Apps Installer

(cPanel >> Home >> Software >> Softaculous Apps Installer)

În cadrul pachetelor noastre de găzduire se oferă gratuit acces la Softaculous. Acesta este o colecție de scripturi prin care se automatizează instalarea unor aplicații web comerciale sau open source. Pe scurt, permite instalarea din doar câteva click-uri a unei game foarte largi de aplicații web, printre care WordPress, Joomla, Prestashop, Opencart, Typo3, Magento, Drupal și multe altele. Simplificând procesul de instalare vei câștiga, din nou, timp prețios și nu va trebui să te pierzi în toate detaliile unei instalări manuale. Nu mai este nevoie să descarci manual aplicația web, să o încarci pe serverul de găzduire, să creezi manual bazele de date și configurările sau să faci modificări în fișierele de configurare.

4. Completează datele de contact

(cPanel >> Home >> Preferences >> Contact Information)

Aceasta este o secțiune mai puțin utilizată și accesată din cPanel, însă are o importanță semnificativă. Pe adresa de mail setată în acestă secțiune vei avea posibilitatea să îți activezi anumite notificări legate de contul de găzduire. Cele mai importante sunt cele legate de atingerea limitei spațiului de stocare a contului tău sau a unei adrese de mail create în contul tău de găzduire. Este recomandat ca în acestă secțiune să adaugați o adresă de mail care să nu fie legată de furnizorul de găzduire web, pentru a fi siguri că primești notificările. Ai posibilitatea să setezi în acestă secțiune și o a doua adresă pe care să primești notificările activate. Dacă ai pe cineva care se ocupă de partea de administrare a site-ului tău este indicat să adaugi și adresa de mail a persoanei respective aici.

5. Backup din cPanel

(cPanel >> Home >> Files >> Backup)

Majoritatea furnizorilor de găzduire web oferă soluții de backup. De obicei, un astfel de backup-ul se realizează pe perioada nopții la ore prestabilite. Chiar dacă există backup-uri deja disponibile este o practică indicată aceea de a face un backup chiar înainte de orice modificare majoră la nivel de website. Această practică este recomandată pentru a avea o soluție de rezervă în orice situație. De exemplu, se efectuează un backup automat pe timpul nopții. În cursul zilei decizi să faci o actualizare la nivelul unui plugin sau a întregului site. Între timp, există informație nouă adăugată pe site. Un articol nou sau câțiva useri noi înregistrați. Dacă operațiunea de actualizare eșuează și site-ul este afectat va fi nevoie de o restaurare. Având backup-ul efectuat chiar înainte de a începe actualizarea vei putea să îți păstrezi toate datele intacte.

6. Utilizează eficient spațiul de stocare

Așa cum aminteam și mai sus, spațiul de stocare al unui cont de găzduire poate fi de multe ori o problemă. Este să faci din când în când o revizie la nivelul spațiului de stocare. Poți acționa înainte de a primi o notificare legată de această problemă. Se întâmplă frecvent să facem modificări în cadrul site-urilor. Avem nevoie fie să urcăm o arhivă, fie să ștergem un folder cu poze sau fișiere. De multe ori se întâmpla ca după dezarhivare acel fișier să rămână în continuare în cont, ocupând spațiu inutil. Un folder sau document șters se mută automat în folderul .trash. Chiar dacă  fișierul a fost șters el este luat în calcul la spațiul de stocare total. Făcând frecvent o revizie în cadrul contului de găzduire putem elimina frecvent fișierele neutilizate.

7. Verifică periodic logurile

(cPanel >> Home >> Metrics >> )

Secțiunea Metrics din cPanel oferă informații importante legate de site-urile din contul tău de găzduire web. În secțiunea Visitors poți vizualiza informații despre cele mai recente vizite pe site-ul tău. Poți astfel să afli informații despre vizitatori tăi și îți poți ajusta conținutul conform nevoilor acestora. În secțiunea Errors poți identifica erori din cadrul site-ului tău. În acest fel poți interveni și remedia situațiile apărute. Corelând informațiile din acestă secțiune (vizitatori, erori, consum resurse site) vei putea fi sigur că site-ul tău este accesibil și vizitatorii vor putea accesa oricând informațiile dorite.

8. Căsuțe de email

(cPanel >> Home >> Email >> Email Accounts)

În momentul în care creezi o adresă de mail sunt două lucruri mai importante pe care trebuie să le ai în vedere. Setarea unei parole cu o dificultate mare va spori securitatea acesteia. Setarea limitei spațiului de stocare al adresei pe care o creezi este de asemenea un aspect important. În momentul în care creezi adresă limita din cPanel va fi setată automat la 500 MB. Acestă limită este customizabilă, în funcție de necesități. O persoana care folosește adresa de mail doar pentru a transmite anumite mesaje scurte și pentru a comunica nu va fi nevoie de un spațiu de stocare prea mare. În cazul unei care va trebui să trimită și să primească rapoarte sau orice fel de atașamente, limita trebuie să fie mai mare. Un aspect important este acela că în momentul în care limita setată este atinsă, nu se vor mai primi mailuri pe adresa respectivă. Se recomandă curățarea frecventă a căsuțelor de mail. În cazul în care acestea sunt importante și spațiul de stocare nu mai permite păstrarea lor, o soluție ar fi salvarea lor local, pe un calculator sau dispozitiv de stocare.

9. cPanel File Manager

(cPanel >> Home >> Files >> File Manager)

Din File Manager poți foarte ușor să manipulezi fișierele din cadrul site-ului tău. Accesul se face direct din browser de unde poți ușor urca sau șterge fișiere. În acest fel nu vei mai fi nevoit să utilizezi un client și un cont de FTP, unde procedura de urcare, descărcare sau ștergere fișiere necesită mai mulți pașii. Poți urca direct fișiere arhivate, având posibilitatea să le extragi direct în directorul dorit. Din File Manager vei putea de asemenea să creezi noi fișiere și directoare, să muți fișiere, să le arhivezi sau să setezi permisii pentru ele. Fișierele șterse se mută în directorul .trash care poate fi de asemenea accesat din File Manager. În acest fel, dacă un fișier a fost șters din greșeală, îl mai poți restaura din folderul menționat.

10. PHP – versiuni și opțiuni

(cPanel >> Home >> Software >> Select PHP Version)

Există multe situații în care va fi nevoie să modifici versiunea de PHP, să activezi extensii noi sau să modifici anumite opțiuni. Versiunile PHP disponibile sunt 5.4 , 5.5, 5.6, 7.0, 7.1, 7.2 . În cazul opțiunilor din PHP, vei avea nevoie frecvent să modifici upload_max_filesizepost_max_sizememory_limit sau max_execution_time, fiecare în funcție de necesități. Versiunea și opțiunile de PHP vin cu valori prestabilite în momentul în care contul de găzduire este creat. Pentru ma multe informații citește acest articol despre schimbarea versiunii PHP, a extensiilor și opțiunilor PHP.

 

Cu siguranță opțiunile prezentate mai sus acoperă doar o mică parte a capacităților acestui panou de control. Acestea nu vor face decât să te ajute să folosești mult mai eficient cPanel-ul și uneltele sale. Nu uita că tehnicieni noștri oferă suport 24 din 24 și te pot ajuta în orice moment. Dacă vrei să faci o modificare și nu ești sigur  de repercusiuni apelează întotdeauna la o sursă sigură. Pentru întrebări sau completări legate de subiectul discutat mai sus lasă-ne un comentariu și dezbatem împreună.