Cum te redresezi dacă pierzi datele din contul de găzduire web?

E mai ușor să previi decât să vindeci și de aceea trebuie să menționăm – chiar și acum – că e foarte important să ai un backup (sau copie de siguranță) cu toate datele din contul tău de găzduire web. Am scris de ce și cum să faci backup site-ului tău, chiar dacă furnizorul de găzduire web are obligația și face backup-uri periodic.

Se spune că sunt două categorii de oameni: cei care fac backup și cei care vor face backup.

Dar dacă te afli în situația nefericită de a pierde complet datele din contul tău de găzduire și nu au backup, avem câteva sfaturi despre ce poți face pentru a rezolva cel puțin parțial problema.

1. Dacă vrei să muți domeniul fără ajutorul furnizorului de găzduire web

Să spunem că ai un backup mai vechi al website-ului, sau vrei să pui pe online un mini-website în care să îți anunți clienții că vei reveni după ce depășești situația critică și nu poți contacta furnizorul de unde ai cumpărat numele de domeniu internet.

Dacă e un domeniu .ro

Domeniile .ro sunt înregistrate la ROTLD sau prin partenerii ROTLD. Chiar dacă ai cumpărat domeniul printr-o firmă de găzduire web, partener ROTLD, tu ai acces în mod direct să administrezi domeniul tău pe website-ul ROTLD, fără să depinzi de firma de găzduire.

Mergi la pagina de administrare online de pe website-ul ROTLD și autentifică-te cu numele de domeniu și parola domeniului la ROTLD (este altă parolă decât cea a contului de găzduire sau a contului de client de la furnizorul de unde ai luat domeniul). Dacă nu știi această parolă, poți să o resetezi și vei primi pe email un link de resetare.

Dacă nu îțî aduci aminte ce adresă de email ai folosit la înregistrarea domeniului, vestea bună este că în urma completării formularului de resetare parola, se afișează adresa de email parțială, după cum vezi mai jos.

Odată ce ai acces la contul de la ROTLD, vei putea schimba name serverele sau transfera domeniul la un alt furnizor. Cere ajutorul noului furnizor de găzduire web pentru aceste operații.

Dacă e un domeniu .com sau altă extensie internațională

Companiile de găzduire web cumpără de obicei domeniile de la un furnizor mai mare care este partener ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), o organizație non-profit care administrează domeniile la nivel mondial.

Pentru a vedea prin ce furnizor a fost înregistrat domeniul, poți verifica datele WHOIS ale domeniului. Folosește un serviciu online de WHOIS, cum ar fi https://www.whois.com/whois/. Introdu numele tău de domeniu (fără www în față) și vei obține un rezultat similar cu cel din imaiginea de mai jos.

Date WHOIS ale unui domeniu .com

Identifică rândul care începe cu „Registrar:” și ai găsit furnizorul companiei de găzduire. În imaginea de mai sus este vorba de „NetEarth One Inc.”. Acum poți căuta pe google „NetEarth One Inc. customer login”, iar în primele linkuri vei găsi articolul Logging into the Control Panel de pe website-ul netearthone.com. În acest articol trebuie să identifici link-ul de „customer login” (login client final), nu cel de „reseller login”. În cazul NetEarth One este vorba de: http://manage.netearthone.com/customer. Încearcă să resetezi parola folosind adresa de email pe care a fost înregistrat domeniul, o găsești tot în informațiile din WHOIS.

Dacă primești un mesaj sau un email care spune că adresa de email nu este înregistrată, atunci încearcă să îți faci un cont nou la acel furnizor: https://netearthone.com/signup/customer.php

După ce vei avea acest nou cont, cel mai probabil, domeniul nu va fi asociat cu contul tău. Contactează acel furnizor și roagă-l să facă această asociere. Apoi vei putea modifica name serverele sau obtine cheia secretă pentru a transfera acest domeniu la o altă companie de găzduire web.

Dacă ai nevoie de ajutor, cere-l noului furnizor de găzduire web cu care vei colabora.

2. Dacă e critic să primești și să trimiți email

Fară un backup sau acces la vechiul cont de găzduire, nu se pot transfera mesajele vechi din căsuțele de email. Dar poți crea de la zero aceste căsuțe și astfel vei putea trimite și primi mesaje email.

Primul pas este să ai acces la contul de administrare al domeniului – vezi punctul 1 de mai sus.

Apoi poți comanda un serviciu de găzduire de la un nou furnizor, iar după ce este creat contul de găzduire vei putea adăuga căsuțele de email din cPanel.

Cu ajutorul noului furnizor, emailul va funcționa din nou în cateva ore.

3. Dacă vrei să recuperezi conținutul website-ului

Dacă ai un blog, un site de prezentare sau un magazin online, probabil ai investit ani de muncă în conțintul lui. Recuperare completă și în forma originală se poate face doar având un backup sau acces la contul de găzduire. Altfel poți apela la „arhivele internetului”. Vei avea mult de muncă și multe operații copy/paste de făcut, dar e o variantă mai bună decât să pierzi definitiv tot conținutul. Ai două variante la dispoziție.

Archive.org

Archive.org este o organizație non-profit care construiește biblioteca digitală a internetului și din fericire pentru tine are salvate (aproape) toate site-urile din (aproape) toate timpurile. Ai șanse mari să găsești copii ale paginilor website-ului tău. Avantajul archive.org fată de Google cache este că archive.org salvează și imaginile.

Google cache

Pentru a accesa cache-ul (sau copiile de la) Google, caută pe Google „cache:” urmat de adresa completă a unei pagini, de exemplu: cache:hosterion.ro/contact. Cu puțin noroc, vei obține cea mai recentă copie a paginii respective.

De pe arhive.org și de pe Google cache poți copia conținutul website-ului tău. Mai trebuie să instalezi de la zero platforma pe care o folosești pentru website (cum ar fi WordPress, Drupal, Magento etc.) să creezi noi pagini și să dai copy/paste la conținut.

*

Acestea sunt câteva soluții parțiale pentru situații critice. Scrie un comentariu dacă ai alte ponturi pentru a depăși situațiile critice sau dă-ne un semn, dacă te putem ajuta.

 

Previous

Domeniu internet .app – extensia săptămânii

Next

Domeniu internet .auction – extensia săptămânii

2 Comments

  1. Am ceva domenii la firmele de găzduire românești, din păcate vad ca sunt trecute cu email-ul firmei, daca cer resetarea parolei se duc la ei.

  2. E dreptul tău să ai adresa ta de email în WHOIS-ul domeniilor. Cere-le asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *